Friday, February 17, 2012

Svag reglering av brandskydd i bussar

Det är nu klart att Statens Haverikommission kommer att utreda bussbranden i Helsingborg.  Ett bra besked - det finns flera skäl till att olyckan behöver utredas. Nu i veckan var min chef, Björn Sundström, med i nyheterna på TV4 med anledning av de bussbränder som inträffade nyligen, bl.a. i Helsingborg. Antalet bränder i bussar ökar i Sverige och brandskyddet i bussarna brister ofta. SP arbetar med brandskydd i bussar genom t.ex. säkrare material eller släcksystem i motorutrymmen. Syftet är att det internationella regelverket ska bli bättre. Faktum är att reglerna för bussar (och andra fordon) är ganska svagt. 



Intervjun från TV4 hittar ni här:
En%20bussbrand%20var%20tredje%20vecka



De krav som gäller för bussar handlar främst om materialval, och kraven är inte särskilt höga (om man jämför med vad som gäller för en byggnad). Det finns inte heller några krav på avskiljning mellan motorrum eller krav på släckssystem i motorutrymme. Reglerna som finns ges ut av ett FN-organ som flera länder, däribland Sverige, har förbundit sig att följa. Ett problem är dock att det inte finns någon bra tillsyn och kontroll på området. Efterlevnaden av kraven, och underhållet över tid, kan alltså diskuteras. Separat finns förstås krav från försäkringsbolag, men alla bussar har inte försäkring mot brand.


I motorrummet finns stora mängder brännbara vätskor, t.ex. de oljor och drivmedel som behövs. En brand kan därmed få ett snabbt och intensivt förlopp - och sprida sig till resten av bussen. Men även en brand i bussen kan få förödande konsekvenser. I Tyskland 2008 inträffade en brand på toalett i en buss vilket utvecklades till ett eldinferno och 20 personer omkomÄven för "normalbussarna" med traditionella drivmedel finns alltså brandriskerna.


Med bakgrund i detta finns det skäl att djupare analysera vilken säkerhet vi egentligen har på fordonsområdet, och vilket brandskydd vi behöver. Det finns också nya trender och risker att väga in. Nya bränslen, som biogas eller etanol, kan innebära nya risker -  forskningen på området måste dock komma ikapp. Samtidigt förekommer det att bussar används för helt nya ändamål. Bussdagis är en ny trend som etablerat sig i Sverige, åtminstone i storstäderna. Vilket brandskydd har vi på de rullande dagisen? I ett dagis som är en byggnad har vi tuffa krav på ytskikt och annat brandskydd. Men för de rullande fordonen som har samma funktion är kraven betydligt lägre.


Som bloggkollegan Fredrik, på Wuz, skriver så måste frågan också ställas vad detta innebär för säkerhet i byggnader och andra byggnadsverk. Vad händer om bussbranden inträffar i en tunnel? Eller i under en byggnad, som Knutpunkten? Har vi dimensionerat byggnadsverk för att klara ett sådant brandförlopp?

Som sagt, bra att Statens Haverikommission utreder frågan. Men frågorna är många och ett större grepp om brandskydd i bussar behöver tas, av flera skäl. Översyn av reglerna behövs, men mer forskning måste också till för att vi bättre ska kunna bedöma och hantera de risker vi faktiskt står inför.

No comments:

Post a Comment